Članstvo v Natu je nacionalna strateška prednostna naloga
Slovenije, ki uživa široko podporo večine parlamentarnih strank in
tudi javnosti. Slovenija želi postati članica Nata zaradi svojih
temeljnih vrednot kot tudi življenjsko pomembnih nacionalnih in
strateških varnostnih interesov.
Vlada se zaveda, da mora Slovenija za to, da bi dosegla ta cilj,
zagotoviti ustrezna sredstva in uskladiti dejavnosti ustreznih
ministrstev in vladnih služb. Na vrhu v Washingtonu leta 1999 je Nato
potrdil svojo zavezanost nadaljnji širitvi v skladu z načelom politike
"odprtih vrat". To daje državam, ki se potegujejo za
članstvo, vključno s Slovenijo, upanje, da bodo povabljene že na
naslednjem vrhu leta 2002 v Pragi. Slovenija upa, da bo med prvimi
povabljenimi kandidatkami, in se v ta namen resno pripravlja.
Odnos med Slovenijo in Natom
Februarja 1998 je vlada potrdila Nacionalno strategijo za pristop
Republike Slovenije k Natu, ki jo je potrdil Državni zbor in je bila
kasneje predložena Zvezi. Oktobra 1999 je vlada sprejela Letni
nacionalni program za uresničevanje akcijskega načrta za članstvo in
ga je predložila Natu. Na podlagi ocene uresničevanja prvega
Akcijskega načrta za članstvo in Natovega Poročila o napredku
Slovenije je vlada septembra 2000 sprejela Letni nacionalni program za
uresničevanje akcijskega načrta za članstvo 2000-2001 in ga je
predložila Natu še v istem mesecu.
Akcijski načrt za članstvo 2001-2002 je v pripravi in bo Natu
predložen jeseni leta 2002.
Dejavna vloga Slovenije v jugovzhodni Evropi
Slovenija predstavlja vrata v jugovzhodno Evropo in je glasnik in
razlagalec čezatlantske politike v regiji. Po drugi strani je prav
tako povezava med Italijo in Madžarsko, ki sta članici Nata. Pristop
Slovenije k Natu bi pomembno vplival na varnostni položaj v
regiji. Povabilo Slovenije v Nato bi lahko bilo za druge države v
regiji dokaz, da se ceni in spoštuje politika, ki temelji na
demokraciji, tržnem gospodarstvu in miroljubnosti.
Kot država, ki se poteguje za članstvo v Natu, in članica
Partnerstva za mir Slovenija že konstruktivno prispeva k stabilizaciji
položaja v Bosni in Hercegovini ter na Kosovu. Tako dejavno sodeluje v
operacijah pod vodstvom Nata v enotah KFOR, SFOR in v Misiji ZN na
Kosovu (UNMIK) z več kot 100 osebami in bo do konca leta povečala
svojo udeležbo z vodom v okviru vojaške zaledne enote MSU (SFOR).
Mednarodni skrbniški sklad za razminiranje in pomoč žrtvam min
(ITF), ki ga je slovenska vlada ustanovila leta 1998, je konkreten
prispevek k stabilnosti jugovzhodne Evrope. Do zdaj je 23 držav
prispevalo v sklad, ki je poleg Bosne in Hercegovine že razširil svoje
dejavnosti na Hrvaško, Albanijo in Kosovo in se zdaj nadalje širi na
Makedonijo in Jugoslavijo. Slovenija je bila pobudnica tristranskega
regionalnega sodelovanja z Italijo in Madžarsko, katerega rezultat so
med drugim Večnacionale kopenske sile oziroma Trilateralna brigada.
Slovenija dejavno sodeluje v Paktu stabilnosti za jugovzhodno
Evropo, v katerem sopredseduje Delovnemu omizju ena (za
demokratizacijo in človekove pravice) in je pomembna donatorica (za
leto 2000 je zastavila projekte, vredne več kot 5 milijonov USD),
medtem ko so slovenska podjetja med največjimi vlagatelji v regiji,
zlasti v Bosni in Hercegovini. S svojimi dejavnostmi v Natovem
Partnerstvu za mir si je Slovenija zagotovila položaj države, ki
politično in operativno prispeva k izboljšanju regionalne varnosti, in
verodostojne partnerice Zveze. V zvezi s tem je Slovenija Hrvaški
pomagala pri njenem vključevanju v partnerstvo.
Skupina iz Vilne
Slovenija je bila ena od pobudnic in skupaj z Litvo
soorganizatorica Konference ministrov za zunanje zadeve devetih držav
kandidatk v Vilni. Rezultat te konference je bil Deklaracija iz
Vilne. Srečanje v Vilni je bilo sporočilo Zvezi, da države, ki se
potegujejo za članstvo, niso samo pasivne kandidatke, temveč so
sposobne in pripravljene sodelovati v dejavnostih Nata. Slovenija
gleda na dejavnosti Skupine iz Vilne z vidika svoje politične
razsežnosti kot na izraz solidarnosti med državami kandidatkami za
dokončanje demokratične preobrazbe Evrope in za sodelovanje ter
izmenjavo mnenj in izkušenj, pridobljenih pri uresničevanju posameznih
akcijskih načrtov za članstvo. Slovenija je zato prepričana, da mora
vsaka država, ki se poteguje za članstvo, izpolniti zahteve in da je
treba njeno primernost za sprejem v članstvo presoditi na podlagi
njenih lastnih zaslug.
Slovenija in evropska obrambna in varnostna politika
Članstvo Slovenije v EU in Natu bo dodatno prispevalo k stabilnosti
in varnosti v Evropi. V zvezi s tem Slovenija skrbno spremlja proces
oblikovanja evropske obrambe in varnosti, saj je prepričana, da sta
nedeljiva in tesno povezana s čezatlantsko razsežnostjo, ki jo
predstavlja Nato. Slovenija meni, da bo to prispevalo k
učinkovitejšemu in hitrejšemu odzivu Evrope na možne izzive in
grožnje.
Vir: Ministrstvo za zunanje zadeve, junij 2001
|