|
Neodvisna država Republika Slovenija je nastala 25. junija
1991. leta iz federalne republike Slovenije, ki je bila tedaj v okviru
Socialistične federativne republike Jugoslavije.
Dežela Slovenija je nastala v prvi polovici 19. stoletja kot pojem
za označitev ozemlja, na katerem je v južnih deželah Avstrije živelo
slovensko govoreče prebivalstvo. Do 1918. leta se sicer pod Avstrijo
še ni izoblikovalo nobeno politično ozemlje s tem imenom, toda pojem
Slovenija je medtem že dobil družbeno realno in tudi državno politično
vsebino. Po prvi svetovni vojni je večino ozemlja Slovenije pripadlo
jugoslovanski državi, v kateri je slovenski narod živel svoje
avtonomno kulturno življenje. Po drugi svetovni vojni je komunistična
federativna jugoslovanska država od Italije dobila še dele slovenskega
etničnega ozemlja in slovensko republiko so tako sestavljali večji
deli slovenskega etničnega ozemlja z izhodom na Jadransko morje pri
Kopru.
Slovenski narod je v federativni Jugoslaviji dobro gospodarsko in
kulturno napredoval in kljub komunističnemu režimu, ki je vladal v
Jugoslaviji po drugi svetovni vojni, učvrstil svoj nacionalni obstoj.
V zaostreni krizi jugoslovanskega socialističnega samoupravljanja
od sredine osemdesetih let 20. stoletja, ki se je kazala tudi kot
kriza mednacionalnih odnosov, se je pokazalo, da jugoslovanski
komunisti skupaj s slovenskimi ne morejo pokazati novih poti
nadaljnjega razvoja večnacionalne jugoslovanske državne
skupnosti. Pokazalo se je, da socialna, gospodarska, kulturna in
politična struktura slovenskega naroda ni združljiva s strukturo
drugih jugoslovanskih narodov.
"Slovenska pomlad"
Tako je med Slovenci spomladi 1987 nastopila skupina intelektualcev
protikomunistične usmeritve, zbrana okoli Nove revije, s svojimi
prispevki za nov slovenski narodni program. V teh prispevkih so
zahtevali opustitev komunističnega sistema in uvedbo politično
pluralističnega demokratičnega sistema, svobodnega socialno tržnega
ekonomskega reda in samostojno slovensko državo. To je bilo dobri dve
leti in pol pred padcem berlinskega zidu in tudi v Jugoslaviji je bil
na oblasti komunistični sistem, ki je zavrnil te zahteve.
Pri slovenskem narodu so te zahteve hitro navdušile široke množice,
tudi mnoge slovenske komuniste. Slovensko komunistično vodstvo je
spomladi 1989 prepoznalo to novo spremembo v razpoloženju naroda in se
mu je začelo pridruževati, zlasti ob zaostreni mednarodni krizi na
Kosovu. Maja 1989 je dovolilo veliko ljudsko zborovanje v Ljubljani,
ki je podprlo zahteve kroga Nove revije za neodvisno slovensko
državo. Komunisti so poskušali še do pomladi 1990 reševati slovensko
narodno vprašanje v obliki asimetrične jugoslovanske federacije, kljub
temu pa so septembra 1989 podprli amandmaje k slovenski ustavi, ki so
govorili o suverenosti slovenskega naroda pri razpolaganju z njegovim
bruto proizvodom in poveljevanju oboroženim silam na tleh slovenske
republike.
Novembra 1989 je komunistični režim v Sloveniji proti volji
Beograda dovolil svobodno večstrankarsko življenje. Nove demokratične
politične stranke, ki so nastajale že od začetka 1989, Demokratična
zveza Slovenije (DZS), Socialdemokratska zveza Slovenije (SDZS),
Slovenski krščanski demokrati (SKD) , Kmečka zveza in Zeleni
Slovenije, so se združile v Demokratično opozicijo Slovenije (DEMOS).
Zmaga Demosa na prvih demokratičnih volitvah 1990
Ta opozicija je na svobodnih demokratičnih volitvah aprila 1990
dosegla zmago s 54 odstotki nad strankami, ki so vlekle kontinuiteto s
prejšnjim političnim sistemom, pristajale pa so na demokratičen
pluralistični sistem. To so bile Zveza komunistov Slovenije - Stranka
demokratične prenove, ki je januarja 1990 izstopila iz Zveze
komunistov Jugoslavije. Stranka, ki je ohranila precej svojega kadra,
zlasti na vodilnih gospodarskih in političnih položajih, je dobila
največ glasov nad vsemi strankami, to je 17 odstotkov, nekdanja Zveza
socialistične mladine, preimenovana v Liberalno stranko, je dobila 15
odstotkov, funkcionarji nekdanje Socialistične zveze, preimenovane v
Socialistično stranko, pa so dobili 5 odstotkov. Koalicija Demos je
hitro sestavila svojo vlado, ki jo je vodil Lojze Peterle, predsednik
Slovenskih krščanskih demokratov, stranke, ki je v Demosu dobila
največ, to je 13 odstotkov glasov. Glavno besedo v novi ureditvi pa so
kljub temu imeli člani Slovenske demokratične zveze, ideološko
pluralistične skupine v glavnem intelektualcev in višjih uslužbencev:
znani komunistični disident France Bučar, profesor prava, je postal
predsednik slovenskega parlamenta, Dimitrij Rupel, profesor
sociologije, zunanji minister, Janez Janša, žrtev pregona JLA
1988. leta, obrambni minister Igor Bavčar, vodja Odbora za varstvo
človekovih pravic 1988. leta, notranji minister in Rajko Pirnat,
profesor prava, pravosodni minister.
Na volitvah za predsednika predsedstva Republike Slovenije Demosu
ni uspelo z njegovim kandidatom Jožetom Pučnikom, sicer predsednikom
Socialdemokratske stranke, komunističnim oporečnikom, ki je dolgo časa
moral živeti v emigraciji. Za predsednika RS je bil maja na
neposrednih volitvah v drugem krogu izvoljen prenovljeni komunist
Milan Kučan z 59 odstotki. To je kazalo, da se slovenski narod nagiba
k mirnemu postopnemu prehodu brez ostrih rezov. Nov Demosov režim je
hitro spreminjal politični sistem, bolj počasi pa
družbenoekonomskega. Zakon o denacionalizaciji je določal vračanje
premoženja, ki je bilo odvzeto v prejšnjem režimu, v naravi. To je
bilo zelo težko izvajati in opozicija mu je v praksi nasprotovala. V
vladajoči koaliciji, ki je bila socialno, politično in ideološko zelo
raznolika, so nastajale razlike glede zakona in poteka
lastninjenja. Zaradi ideoloških razlik med katoličani in liberalci se
je zataknilo pri sprejemanju ustave.
Pobude za preoblikovanje jugoslovanske federacije
Demos je enotno vztrajal le pri nameri za vzpostavitev samostojne
slovenske države. Zvezni jugoslovanski vladi in drugim republikam je
od poletja 1990 ponujal dogovor o preoblikovanju jugoslovanske
federacije v konfederacijo. Zvezni organi in vodstva vseh republik, v
katerih pa je demokratizacija političnega življenja zaostajala, so
takšen dogovor zavrnili, razen Hrvaške, ki je podpirala
Slovenijo. Novembra 1990 se je koalicija Demos odločila za vsenarodni
plebiscit za samostojno Slovenijo. Plebiscit je bil izveden 23.
decembra in ob veliki volilni udeležbi je več kot 88,2 odstotka ljudi
glasovalo za samostojno Republiko Slovenijo. Takšen izid je dokazoval,
da so samostojnost Slovenije podprli tudi mnogi neslovenski prebivalci
Slovenije, ki jim je potem samostojna Slovenija dala državljanstvo.
Spomladi 1991 je slovenska politika še iskala konfederalni dogovor jugoslovanskih republik,
toda brez uspeha. Zato je slovenski parlament 25. 6. 1991 sprejel deklaracijo o neodvisnosti
Republike Slovenije in nekaj s tem povezanih zakonov. Svečana razglasitev državne
neodvisnosti pa je bila dan pozneje na največjem ljudskem shodu v Sloveniji na Trgu
republike v Ljubljani.
Razglasitev neodvisnosti in desetdnevna vojna
Z razglasitvijo neodvisnosti Slovenije se ni strinjala
jugoslovanska vlada in jo je poskušala preprečiti z akcijo
jugoslovanske armade. JA v Sloveniji je v noči razglasitve slovenske
neodvisnosti začela zasedati mejne prehode Slovenije, s čimer bi
Slovenijo odrezala od sveta in jo zadržala v Jugoslaviji. Bili so še
tajni načrti za spremembo režima v Sloveniji. Slovensko vodstvo je na
dejanje JA odgovorilo z akcijo slovenske teritorialne obrambe in
policije, ki sta začeli blokirati in napadati enote JA. Odporu proti
JA, ki jo je slovensko vodstvo razglasilo za sovražno silo, se je
množično spontano pridruževalo slovensko prebivalstvo. V Sloveniji se
je začela desetdnevna vojna za neodvisnost. Po dveh dneh je slovenski
odpor že pokazal rezultate. JA je zagrozila Sloveniji s povračilnimi
ukrepi z vsemi sredstvi. Javno mnenje v Evropi se je začelo nagibati
na slovensko stran. Da bi preprečila zaostritev in razširitev vojne,
je v Zagreb 29. 6. 1991 prišla trojka Evropske skupnosti Jacques Poos,
Hans van den Broek in Gianni de Michelis, ki je poskušala posredovati
za premirje. Toda vojne operacije so se nadaljevale z vso silo do
2. julija. Ta dan sta se v Zagrebu slovenska delegacija in evropska
trojka sporazumeli za premirje na podlagi predhodnega dogovora
1. julija v Ljubljani med slovenskim vodstvom in delegacijo
jugoslovanske vlade na čelu z njenim predsednikom Antejem
Markovičem. V tistem trenutku je bila JA v Sloveniji že
poražena. 7. julija je bil po posredovanju evropske diplomacije na
sestanku med jugoslovansko in slovensko delegacijo sestavljen
sporazum. Republika Slovenija je ohranila nadzor nad svojim ozemljem
skupaj z zunanjimi mejami, slovenske sile so odpravile blokado enot
JA, ki so se morale vrniti v vojašnice, izpuščeni so bili vsi vojni
ujetniki in Slovenija se je za tri mesece morala odreči nadaljnjim
osamosvojitvenim ukrepom.
Priznanja neodvisne Slovenije
Med tem moratorijem so neodvisno Slovenijo priznale Hrvaška, Litva,
Gruzija, Latvija in Estonija. Ker do 8. oktobra ni bilo novega
sporazuma med Slovenijo in Jugoslavijo, je obveljala mednarodna
razsodba, da je Jugoslavija razpadla. Slovenija si je začela
prizadevati za mednarodno priznanje, o katerem se je 3. oktobra ob
obisku predsednika Kučana in zunanjega ministra Rupla pozitivno
izrazil francoski predsednik Francois Mitterrand. Evropska skupnost
je pred božičem 1991 sklenila, da bo 15. 1. 1992 priznala neodvisni
državi Slovenijo in Hrvaško. Sledilo je množično priznavanje in aprila
1992 so Slovenijo priznale ZDA, 22. maja 1992 je bila Slovenija skupaj
s Hrvaško in Bosno in Hercegovino sprejeta v OZN, maja 1993 pa v Svet
Evrope.
Po razglasitvi neodvisnosti se je Slovenija notranjepolitično hitro
razvijala. V vladajoči koaliciji Demos, zlasti pa v njegovi
najpomembnejši stranki Demokratični zvezi Slovenije, so se začela
kazati razlike med njenim liberalnim in katoliško-konservativnim delom
glede ustave in zakona o lastninjenju. Konec leta 1991 je bila še s
soglasjem sprejeta nova moderna, liberalna, demokratična ustava,
temelječa na pravicah človeka državljana, določenih na podlagi
evropskega razsvetljenskega vzorca.
Aprila 1992 je zaradi nesporazumov v koaliciji Demos padla Demosova
vlada Lojzeta Peterleta in novo vlado široke koalicije Liberalno
demokratske stranke (LDS), Socialistične stranke, prenovljenih
komunistov in polovice Demosovih strank je sestavil predsednik LDS
Janez Drnovšek, mlad politik, predzadnji predsednik predsedstva
Jugoslavije 1989/90, ki je znal prevzeti moderno neideološko
pragmatično liberalno držo. Njegova osemmesečna vlada je veliko
naredila za mednarodno uveljavljanje Slovenije, v domači politiki pa
je ustavila padanje plač, sprejela zakon o lastninjenju, sanaciji bank
in volitvah.
Volitve
Na volitvah decembra 1992 je Liberalna demokracija Slovenije
odnesla volilno zmago s 23 odstotki in je oblikovala nekakšno
sredinsko koalicijo z eno desno sredinsko stranko Krščanskimi
demokrati in z dvema levima sredinskima socialdemokratskima strankama.
V tej koaliciji je LDS kljub zelo majhni večini uveljavila svojo
izrazito vodstveno vlogo in svoj liberalni družbeni in politični model
razvoja Slovenije.
Na parlamentarnih volitvah 1996 je bila LDS spet najmočnejša
stranka, toda konservativni desni blok je dobil 50 odstotkov
glasov. LDS je uspelo desni blok razbiti, tako da je v vlado
pritegnila Slovensko ljudsko stranko, ki pa je ostala v vladi manj
pomembna in je izgubila vpliv. Zadnje volitve oktobra 2000 so bile za
LDS zelo uspešne in z dobrim izidom si je lažje izbrala koalicijske
partnerje, ki so morali sprejeti liberalni vladni program.
dr. Janko Prunk
|