Zaveza slovenske vlade je jasna - postati polnopravna članica
Evropske unije, da bi okrepila položaj države kot neodvisne države z
močno demokracijo in delujočim tržnim gospodarstvom. Slovenija si je
zastavila cilj, da bo pripravljena za pristop k EU do 1. januarja leta
2003.
Slovenija želi igrati polnopravno vlogo v zgodovinskih procesih
širitve EU in ponovnega združevanja stabilne, mirne in uspešne
celine. Hkrati pričakuje, da bo imela koristi od sodelovanja pri
političnem odločanju EU, od dinamike velikega, prilagodljivega,
odprtega enotnega trga, od svobodne trgovine znotraj carinske unije in
od tega, da bo lahko dejavno sodelovala s svojim mnenjem in imela
praktično vlogo pri skupno dogovorjenih ciljih in skupnih pobudah na
področju nadnacionalne tematike.
Odnosi med Slovenijo in EU
Odnos med Slovenijo in EU se je hitro razvil in dramatično
poglobil, odkar je EU priznala novo samostojno in neodvisno Republiko
Slovenijo januarja leta 1992. Po podpisu Sporazuma o pridružitvi EU
junija 1996 je Evropska komisija julija 1997 izdala svoje
mnenje. Evropski svet je v Luksemburgu 12. decembra 1997 potrdil, naj
Slovenija začne s pogajanji o pristopu skupaj s šestimi drugimi
državami kandidatkami (Poljsko, Madžarsko, Češko republiko, Estonijo
in Ciprom). Evropski sporazum je začel veljati 1. februarja leta
1999. 31. marca 1998 so se začela vsebinska pogajanja za polnopravno
članstvo v Evropski uniji.
Po končanih pogajanjih bo sestavljena Listina o pristopu in po
njenem podpisu bo izveden slovenski državni referendum, da bi
zagotovili dokončno potrditev slovenskega naroda. Listino o pristopu
bodo morali ratificirati slovenski parlament, Evropski parlament in 15
parlamentov držav članic EU.
Državni program za prevzem pravnega reda EU
Slovenija je pripravila Državni program RS za prevzem pravnega reda
EU (DPPPR), ki je ključni strateški dokument med pripravami Slovenije
na polnopravno članstvo v EU. Sestavljen je bil z namenom, da se jasno
opredelijo državne obveznosti in časovni razpored za prevzem pravnega
reda EU.
Našteva temeljne zakonske akte, ki jih bo Slovenija morala sprejeti
do konca leta 2002 in ki bodo morali začeti veljati vsaj od takrat, ko
bo Slovenija postala članica EU, skupaj z s predpisi in ustanovami, ki
so potrebne za uresničevanje pravnega reda EU. Uresničevanje ciljev
DPPPR vključuje vse tri veje oblasti - zakonodajno, izvršilno in sodno
- in zahteva, da se njihove dejavnosti uskladijo in izvajajo v skladu
z načrtovanim časovnim razporedom.
Dokaz za to, da gredo prizadevanja vlade v pravi smeri, najdemo v
Rednem poročilu Evropske komisije o napredku Slovenije za leto 2000.
V svojem poročilu Komisija navaja, da je Slovenija v zadnjem letu
dosegla pomemben napredek. Evropska komisija je zadovoljna s tempom, s
katerim Slovenija usklajuje svojo zakonodajo na ključnih področjih,
kot sta notranji trg in kmetijstvo. Makroekonomski položaj države je
prav tako zadovoljiv in za Slovenijo se lahko reče, da ima delujoče
tržno gospodarstvo, ki se bo kmalu sposobno spopasti s konkurenčnimi
pritiski trga EU. Čeprav hvali splošen gospodarski položaj, pa
Komisija poudarja, da mora Slovenija pospešiti proces privatizacije,
zlasti bank in zavarovalnic, in povečati raven tujih naložb v
Sloveniji.
Slovenija je že zaprla 20 poglavij
Slovenija je predložila pogajalska izhodišča za vseh 29 poglavij do
decembra 1999. Slovenska stran je zaprosila za relativno majhno
število prehodnih obdobij v omejenem trajanju, večinoma na finančno
zahtevnih in občutljivih področjih.
Do konca maja leta 2001 je Slovenija z zaprtjem poglavja o kulturni
in avdiovizualni politiki dodatno k poglavju o zunanjih odnosih in
razvojni pomoči dosegla skupaj 20 zaprtih poglavij in se je tako
uvrstila med najuspešnejše države kandidatke.
Vir: Ministrstvo za zunanje zadeve, junij 2001
|